Grå hverdag....

 .... kan også være en bra ting.


I den praktiske oppgaven i AP2, skal vi lage en lydfil med bilder til. Jeg har valgt 1-7 trinn, vanskeligere utgave. Vi må ha med 20 bilder i oppgaven og 5- 8 lyder som passer til.  Min første plan var mye større enn den jeg landa på. (Se tankekart under ;)  Etter å ha hatt seminar med lærer og resten av gruppa skjønte jeg at det ville bli litt rotete med min første plan. Det ble for mange, og veldig ulike lyder, og ville bli vanskelig å sy sammen på en god måte. Lydene er tatt opp med taleopptak på iPhone, og bildene er tatt med kamera på iPhone. Filmen er satt sammen og produsert i iMovie. Jeg ville bruke iMovie fordi det er en app alle elvene mine er kjent med.

Jeg ble enig med meg selv om å beholde tittelen, og bare begrense temaene litt. Endte da opp med lyder fra jobb, trening og korøving. Jeg ønsket å jobbe med sorthvitt bilder, og bruke bilder fra hverdagen, så da passet tittelen veldig godt synes jeg. Jeg har fått inn et fargebilde som skal vise gleden over å komme på toppen av hoppbakken. Det er et bilde som popper opp inni et annet bilde. Jeg har tatt alle bildene, og tatt opp alle lydene selv, så jeg slipper å ta hensyn til eventuelle rettigheter.  På lydopptakene har jeg også passet på så ingen enkeltpersoner er gjenkjennbare. Opptaket på korøving begrenset jeg til oppvarmningen. Dette for å unngå evnt. rettigheter til melodier vi synger.

For å binde det hele sammen, har jeg valgt å legge inn lyden av ytterdøra mi som går igjen mellom de ulike aktivitetene. Dette kombineres med et bilde av ytterdør og trapp. Jeg har også valgt å både starte og slutte filmen med denne sekvensen. Jeg har tonet lydene ut og inn med litt overlapp for å unngå brå overganger. Også bildene har jeg overlappet litt.

Jeg synes denne oppgaven var morsom å jobbe med helt til jeg skulle legge den ut her på bloggen. Skjønte fort at det ikke gikk å legge inn direkte, så oppretta en You Tube kanal. Har så langt heller ikke fått lagt den inn der (kommer bare til 84%, så stopper nedlastingen), så derfor blir det bare noen screenshots her foreløpig.








Kommentarer

  1. Veldig fint at du velger å bruke svart og hvitt bilder. Jeg synes at disse fargene på bilder ser fantastisk ut. Fine vinkler på bilder (minner litt om forskjellige geomentriske figurer).
    Bra at du tenkte på alle detaljer, for eks. at musikk/stemmer skal ikke kjennes, osv. Det blir spennende å se på filmen din.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar